pátek 13. července 2012

Zpracování lnu


Natural linen processing


Na fotce vidíte český len v načesané formě, na cívce a naspřádaný v klubíčku. Spřádala jsem na kolovrátku.
Velký pysk je podle pohádky ze spřádání lnu. Opravdu, bez navlhčení se niť při spřádání vůbec netvoří. Nechtěla jsem si ten "pysk" vyrobit, takže vedle kolovratu jsem měla mističku s vodou a vlhčila jsem si prsty takto. Vlna je mastná a vlčení není třeba.

You can see a linen unprocessed, on the bobbin and finally in a ball. Linen was a typicall crop in the Czech Republic during long ages, but not any more in these days, unfortunatelly. 


Božena Němcová píše o nezměrném utrpení lidí pracujících v továrnách se zpracováním lnu. Stání ve vodě, ve všudypřítomném prachu ...
Spřádat len už budu vždy jen na balkóně a s rouškou. Prach je opravdu hrozný a v plicích to bylo poznat.

1 komentář:

  1. Vzpomínám si na své studentské brigády v Čemolenu. Příplatek za prašnost byl sice skvělé přilepšení, ale tahle brigáda se nedala dlouho vydržet.
    Len jsem si příst ještě nevyzkoušela , ale moc mě to láká.

    OdpovědětVymazat