čtvrtek 4. října 2012

Naučte se .....FRIVOLITKY

Krajkářská technika FRIVOLITKY pochází z Itálie (?). Je typická obloučky a slzičkami nezaměnitelnými s ostatními technikami. Představím vám alespoň základní návod, jak se tuto techniku naučit.

Tento článek budu pravidelně aktualizovat! Napište mi prosím do komentářů, co přesně Vás zajímá!


Na frivolitkovací člunek (na obrázku) navineme přízi. (video, jak navíjet zde) Člunek má uprostřed přepážku a dvě poloviny člunek uzavírají. Dále budeme potřebovat tenký háček vel.12. Jako přízi můžeme použít Sněhurku nebo perlovku.








Frivolitky jsou vlastně uzlíčky vázané jednou nití pracovní a druhou vodivou. Frivolitkovací uzlík skládá se ze dvou částí, které se frivolitkují samostatně. Smyčky vystupující z řady uzlíků jsou pikotky.

Každá část trojlístku se frivolitkuje samostatně.














A můžeme začít!!!

Základní jednotkou je tedy frivolitkovací uzlík, ten vážeme takto a nebo tímto způsobem (takto frivolitkuji, je to rychlejší). Pikotky vypracováváme tímto způsobem. Obloučky mezi motivy se často vypracovávají drhaným uzlíkem 

Popis, jak se má krajka tvořit, najdete buď ve schématu, nebo si schéma odvodíte podle fotografie v dobrém rozlišení. Najdete údaje o počtu uzlíků, kde je pikotka a kde spoj a také kde je frivolitkovací uzlík a kde drhaný uzlík.

Zde připravuji sekci to tom, jak číst vzory.

Povídání o frivolitkách na internetu  najdete např. zde . Anglicky se frivolitky řeknou tatting, zkuste zadat do vyhledávače!

Pro další postupy, jak udělat pikotku, spoje a obloučky mezi slzičkami doporučuji tuto knihu: Frivolitková krajka od autorky Hany Hořákové.

Napište mi, jestli někdy frivolitky zkusíte!

13 komentářů:

  1. Romanko, je to krásná technika a náušnice jsou moc hezké. Už jsem se dívala na video, určitě si je taky zkusím, ale asi až v zimě, až nebudu mít práci na zahradě...

    OdpovědětVymazat
  2. Krásna technika a už som aj skúšala podľa videa a mám už hotové dve vločky.Dakujem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paráda, mám moc velkou radost! Přeji Vám hodně rukodělných a dalších jiných úspěchů v novém roce!

      Vymazat
  3. krásná práce moc a moc mě to nadchlo hned vyzkouším

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za info, fandím Vám! Určitě mi napište, jak pokračujete! Krajce zdar :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak tohle se chci naučit!!!!! Nádhera!!!! Děkuji za info :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Rádo se stalo, určitě se ozvěte zas.

    OdpovědětVymazat
  7. ahojky je to nadherná technika nicmémě se s tím peru už přes týden ale pořad mi to nejde sakra ale nevzdam to snad mi to pujde Lenka

    OdpovědětVymazat
  8. Krásny deň, frívolitkovaná krajka je veľmi pekná.Skúšala som ju robiť ešte v rokoch 1985 keď bola ukážka v časopise Dorka.Potom som to odložila a vrátila som sa k nej až teraz a oprášila som si jej základy a dúfam že pri nej vydržím už dlhšie. Vaša stránka bude pre mňa dobrá inšpirácia Prajem krásne tvorenie.Mária

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za moc pěkný komentář! Frivolitky jsou parádní technika. Také jsem se k této technice vracela až po delším čase. Ráda Vás budu inspirovat. I když právě se věnuji spíše šití na naše mimčo, které se nám za pár měsíců narodí :-)

      Vymazat
  9. sláva já tu brousím už týdny konečně mi to jde,jen sem si to musela otočit zrcadlově jsem levačka.Děkuji Jana

    OdpovědětVymazat
  10. Hezký den, frivolitky jsem kdysi dávno dělala, to ještě nebyl internet, jen jsem zkoušela. Tenkrát jsem ani neměla takový krásný člunek. Ten je teda vymakaný přesně na míru svého účelu.

    OdpovědětVymazat
  11. Frivolitkuji cca 4 roky a moc mě to baví - Evina

    OdpovědětVymazat